vrijdag 10 oktober 2008

De vos

Deze morgen bolde ik naar Zelzate. Net voor ik de gemeente binnen reed zag ik een vos dood liggen langs de berm. Het was zeker 3 jaar geleden dat ik nog eens een vosje zag! Op de Etna liep er eentje en toen ik nog in Ronse woonde maakte er een in de tuin jacht op de vele konijnen die er zaten.

Het dier dat ik deze morgen zag liggen had geen schijn van kans. Het was waarschijnlijk gedurende de nacht door een opening op de weg geraakt maar omdat er aan beide zijden grote betonblokken de weg afbakenen kon het beest geen kant meer op.

Wel jammer dat ze zo weinig meer te zien zijn. Hondsdolheid, jacht en het dicht bebouwen van zijn leefgebied hebben hun aantallen al behoorlijk uitgedund.

Zullen mijn kleinkinderen naar een museum moeten gaan om hun kinderen uit te leggen wat een vos is? Dat geldt tenandere voor heel veel diersoorten he?