vrijdag 22 februari 2008

Kunst?

Tijdens mijn rit naar Oostende stond de radio aan en ik hoorde ze vertellen dat er in Australiƫ een "kunstenaar" is die schildert met "het penseel der liefde".
Aangezien ik een nogal rijke verbeeldingskracht heb stelde ik me daar een heleboel vragen bij...
Zou die man helemaal in zijn blootje zijn schilderijen maken of enkel met zijn "instrument" uit zijn broek? Zou hij met waterverf of olieverf schilderen? De laatste mogelijkheid lijkt me niet echt voor de hand liggend want waarmee zou hij dan zijn penseel schoon maken?
Zou hij zijn canvas op een ezel plaatsen? Dat zou volgens mij enkel resulteren in wat horizontale strepen... Of... zou hij het op de grond leggen en er wijdbeens over gaan staan? Dan is al meer mogelijk he?
Zou hij zijn penseel in rusttoestand of enkel in opgewonden toestand gebruiken? Dat laatste lijkt me ook al niet zo evident... per slot van rekening ga je dan liever toch iets anders doen dan schilderen.
Kunst... tja, ik heb er een ander idee over. Toen ze dit verhaal vertelden moest ik onmiddellijk denken aan die olifant die met in zijn slurf een penseel, op een doek kliederde.
Oh als dode kevers en uitwerpselen als materiaal kunnen... zal dit ook wel kunnen zeker?
Een schilderij van die kunstenaar zou ik niet echt willen maar eens piepen hoe hij het doet... dat wel!