maandag 21 januari 2008

Macho's

Als ik vroeg op een markt een plaats heb en nog wat tijd voor ik moet starten, ga ik meestal een koffie drinken in een café dichtbij. Het is makkelijk om een café dicht bij je standplaats te hebben voor als het “hoog water” is.
Ik kies meestal een plaatsje uit waar ik én een sigaretje kan roken én de andere bezoekers kan observeren.
Deze keer was het niet anders en terwijl ik in mijn koffietje zat te roeren hield ik een man in de gaten die aan de toog zijn pintje zat te drinken en ondertussen aan het praten was tegen de cafébazin. Hij wilde duidelijk dat iedereen het gesprek, of eerder monoloog, kon horen.

Hij had het over zijn dure wagen waar nu al twee keer iemand had tegen gereden. Dat zal best wel frustrerend zijn...
Blijkbaar kende hij de man die met zijn scootertje op de achterkant van zijn wagen was ingereden. Hij noemde hem met naam en toenaam en vermeldde er ook nog bij dat het een psychiatrisch patiënt was die waarschijnlijk zijn “pilleke” was vergeten. Blijkbaar was dat de man zijn geluk want anders had hij hem een goeie “dessinge” gegeven. Alle schade was hem wel vergoed en maar goed ook want anders..”hadden die kerel zijn tanden aan het plafond gehangen”. Zijn stem ging nog wat meer de lucht in…en hij keek even rond in het café, waarschijnlijk zoekend naar instemmend geknik.

Ik keek uit het raam en trachtte het niet uit te proesten want als er iets is wat ik zielig vind is het wel macho-gedrag.

Ik deel de macho’s in in twee groepen: de rijke en de arme.
Rijke macho’s overdonderen je (of trachten het toch) met hun dure kledij, opzichtige juwelen en bijpassende auto. Ze praten enkel over hoeveel geld ze wel verdienen en welke dure reizen ze hebben gemaakt. Ze luisteren totaal niet naar wat een ander zegt en als ze dat doen is het enkel om te vertellen hoeveel meer en beter ze hebben gedaan dan de verteller.

Arme macho’s zijn dan die kereltjes die meestal in jeans met grote snor en tattoo, met een grote bek verkondigen hoeveel ze er al in elkaar getimmerd hebben, hoeveel ze kunnen zuipen en hoeveel vriendinnen ze al gehad hebben.

Is er verschil tussen beide groepen? Voor mij niet… ik kan ze allebei niet luchten!

Geen opmerkingen: